Kísértéseink
Az ellenség három módszere
"A
Lélek a pusztába vitte Jézust, hogy a sátán megkísértse. Negyven nap és negyven
éjjel böjtölt, végül megéhezett. Odalépett hozzá a kísértő és így szólt: "Ha
Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek változzanak kenyérré!" Jézus ezt
felelte: "Írva van: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem mindazon igével, mely
Isten szájából származik." Ezután a szent városba vitte őt a sátán, és a
templom oromzatára állította. Így szólt: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magad!
Hiszen írva van: Angyalainak megparancsolta:
A tenyerükön hordozzanak téged, hogy kőbe ne üsd a lábadat!"
Jézus ezt válaszolta: "De az is írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!"
Végül egy igen magas hegyre vitte őt a sátán. Megmutatta neki a világ
valamennyi országát és azok gazdagságát. Azután így szólt: "Ezt mind neked
adom, ha leborulsz és imádsz engem!" Ekkor Jézus azt mondta neki: "Távozz tőlem,
sátán! Mert írva van: Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!"Mt
4 1,10
Jézus pusztában való megkísértésének története mai világunkban sem vesztette érvényét. Nem egy olyan történet, ami valamikor egy valakivel megtörtént, hanem egy olyan történet, mely a mai világban is számtalan sokszor megtörténik az emberrel.
Jézust először arra kísérti a Sátán, hogy a testi önmegtagadás, a böjt a lelki erősség erényéből kilépve a test szükségletei felé forduljon. Önmagában nem meglepő, hogy egy 40 napja éhező ember megenne egy falat kenyeret, s Jézus története nem is arra tanít minket, hogy a végtelenségig sanyargassuk testünket. A tendencia-azaz a test irányából a lélek irányába- kell, hogy példa értékű legyen számunkra. Mivel a Gonosz a mai világban elsősorban a testi élvezetekkel akar minket Istentől elszakítani, figyelnünk kell arra, hogy ne váljék a hasunk, vagy a szexualitás vagy más egyéb élvezet az életünk központjává, vagyis istenévé. Jézus válasza egyértelmű: "nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, mely Isten ajkáról származik." Azaz az étel szükséges az testi életünkhöz, de a lelki élethez ugyanúgy szükséges lelki táplálékot magunkhoz venni, mely lehet a szentírás olvasása, imádság, és legfőképpen a legszentebb Eucharisztia magunkhoz vétele. S ezek arányaira nagyböjtben kifejezetten is ajánlott figyelnünk.
Jézust másodjára a vakmerőség bűnére csábítja a Sátán, kövess el bármit, az Isten úgyis megment. A lelki tükör ezt úgy nevezi, hogy vakmerően bízni az Isten irgalmában, és a Szentlélek elleni bűnökhöz sorolja. Nem éppen ezt látjuk-e oly sok ember életében, akik tisztában vannak vele, hogy vétkeztek vagy folyamatosan vétkeznek Isten ellen, de úgy gondolják, hogy Isten majd a életük végén lesz olyan irgalmas, hogy megmenti őket a pokoltól? Nem ezt látjuk-e azok életében, akik a halálos bűn állapotában ülnek templomaink padsoraiban, s nem járulhatnak a szentségekhez, mert helyette egy rendezetlen életállapotot választottak? Miközben azt hihetik minden rendben. Őket a Sátán rá tudta venni arra, hogy vakmerően éljék életüket. De Jézus azt mondja: Ne kísértsd a te uradat Istenedet.
Jézus harmadik kísértése a hatalom és a mammon ( a pénz) csábítása. A Sátán egyenesen ki is mondja, ha ezeket akarod birtokolni, akkor engem a világ urát leborulva kell imádnod. Emlékezhetünk rá, másutt ezt mondja Jézus: "nem szolgálhattok egyszerre kér Úrnak, mert vagy az Istennek vagy a Mammonnak szolgáltok." Nincs olyan, hogy ez is és az is. Megkóstolom a világ gazdagságát, hatalmát, s az első ponthoz visszatérve az összes élvezetét is, de közben keresztény is akarok lenni. Jézus azt mondja: "Meg van írva, az Urat a Te Istenedet szeresd és csak neki szolgálj! "
Ha visszamegyünk a kezdetekhez, láthatjuk, hogy az első emberpár élete milyen szép és harmonikus volt Istennel és azzal, amit Isten teremtett. Egy kert, ahol az ember talált élelmet és lakóhelyet, s nem is vágyott többre. A kísértéseket sikeresen visszautasító keresztény élet is valami ehhez hasonló. Egyszerűség, mely mentes a többlet élvezetektől, mentes a világ gazdagsága utáni vágytól, s az Isten törvényeit betartó, tisztességes és erkölcsös élet, mivel nem akarja vakmerő bizalommal kísérteni Urát.
Jézus megkísértése tehát így tanít minket arra, hogy mi se hagyjuk magunkat a Sátán által elcsábítani. Az ő alattomos trükkjeivel legtöbbször tisztában sem vagyunk, de jó, ha észben tartjuk a kísértő három módszerét, mert ezzel a három módszerrel akarja tőlünk elvenni az örök élethez való jogunkat.
Jusson eszünkbe mindig Urunk csodálatos győzelme, és kövessük őt abban, hogy a kísértéseknek bátran és erővel ellene állunk!

