Íme az Isten báránya, íme aki elveszi a világ bűneit

2025.07.10

 Keresztelő szent János, az Ószövetség utolsó nagy prófétája így mutatta be Jézust a tömegnek:"Íme az Isten Báránya, íme aki elveszi a világ bűneit." János Jézus útját egyengető előfutár volt, apja születése után így jövendöl róla:"És te, gyermek, a Magasságbeli prófétájának fogsz hivattatni: mert az Úr előtt jársz, hogy útjait elkészítsd." János prófétai nagyságát jelzi , hogy születését Gábriel arkangyal jelenti be, akárcsak Jézusét: "Ne félj, Zakariás, mert meghallgatásra talált könyörgésed. Feleséged, Erzsébet fiút fog szülni neked, akit nevezz Jánosnak. (…) Sokakat megtérít Izrael fiai közül az Úrhoz, az ő Istenükhöz." János élete szorosan összeforr Jézuséval, már az anyaméhben megtelik Szentlélekkel: "És történt, hogy amikor Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, a magzat repesett az ő méhében... mert íme, amikor fülembe jutott a te köszöntésed szava, örvendezve repesett a magzat az én méhemben." János élete sem volt mindennapi, a világtól elzárkózva, Isten jelenlétében növekedett fel: "A gyermek pedig növekedett, lélekben erősödött, és a pusztában élt mindaddig, amíg nyilvánosan fel nem lépett Izrael előtt." (Lk 1,80) És: "Keresztelő János a pusztában jelent meg, és hirdette a bűnbánat keresztségét a bűnök bocsánatára." (Mk 1,4)

"Akkor kiment hozzá Jeruzsálem, egész Júdea és a Jordán egész környéke, és megkeresztelkedtek általa a Jordán folyóban, megvallva bűneiket."

Miután a nép Keresztelő János szavát követve bűnbánatot tartott és megkeresztelkedett, megjelenik Jézus. Keresztelő szent János pedig így mutatja be Őt a világnak: "Íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit!" (Jn 1,29)

Ennél a mondatnál érdemes elidőznünk.

Először is azt érdemes megvizsgálni, hogy ki mondta. Keresztelő szent János, akit az ég választott ki arra, hogy Jézus útját előkészítse, és akiről maga Jézus is így nyilatkozott: »Miért mentetek ki, mit akartatok látni a pusztában? (…) Prófétát? Igen, mondom nektek: prófétánál is nagyobbat. 10Ő az, akiről írva van: 'Íme, elküldöm küldöttemet színed előtt, aki elkészíti előtted utadat'. 11Bizony, mondom nektek: asszonyok szülöttei között nem támadt nagyobb Keresztelő Jánosnál.«

Mai világunkban azt mondják, ne beszéljünk olyan sokat a bűnökről, ne beszéljünk az ítéletről és Isten haragjáról, de nézzük meg mit tesz keresztelő szent János, a legnagyobb próféta? A bűnbánat keresztségével készíti elő az embereket Jézus érkezésére. S miről beszél a farizeusoknak? Isten haragjáról és az ítéletről: »Viperák fajzata! Ki tanított titeket arra, hogy meneküljetek az eljövendő harag elől? Teremjétek hát a megtéréshez méltó gyümölcsöt! Ne gondoljátok, hogy ezt mondhatjátok magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom nektek, hogy Isten ezekből a kövekből is tud fiakat támasztani Ábrahámnak. A fejsze pedig már a fák gyökerén van: minden fa tehát, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágatik és tűzre vettetik. Én ugyan vízzel keresztellek titeket megtérésre, de aki utánam jön, erősebb nálam; én arra sem vagyok méltó, hogy saruját vigyem. Ő majd Szentlélekkel és tűzzel keresztel meg titeket. Kezében szórólapát van, és megtisztítja szérűjét: gabonáját csűrbe gyűjti, a pelyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel.«" > (Máté 3,7–12) .

Mi is valójában a legnagyobb próféta, keresztelő szent János üzenete?

Először az, hogy az Úrral való találkozáshoz elengedhetetlen a szívek tisztára mosása a bűnbánat szentségében.

Aztán az, hogy a megtért embernek a megtéréshez méltó gyümölcsöket kell teremnie. Az Úr Jézus aki Szentlélekkel és tűzzel keresztel alkalmassá teszi majd őket arra, hogy a Lélek gyümölcseit teremhessék.

Aki pedig nem ezen az úton kíván járni, azaz nem tart bűnbánatot és nem terem jó gyümölcsöt, élete majd kivágattatik és tűzre vettetik , a pelyva pedig olthatatlan tűzzel fog égni örökre- itt utal János a pokol örök tüzére.

Kemény beszédnek tűnhet ez ,de ha Krisztus előfutára mondja, a legnagyobb próféta, akkor nem vethetjük el szavait a a mai korban sem. Sőt fel kell ismernünk benne a mai kornak szóló üzenetet: ha Jézus második eljövetelét várjuk, ugyanúgy kell készülnünk rá, mint keresztelő szent János idejében.

"Íme az Isten Báránya, íme aki elveszi a világ bűneit."

Azt már tudjuk ki mondja ezt, de mit is mond valójában?

Íme az Isten báránya: Jézus az Újszövetség áldozati báránya. A bárányt az Ószövetségben mindig tiszta áldozatként mutatták be Istennek, hogy kiengeszteljék őt a nép bűneiért. Az Új szövetség új oltárán ( a kereszt oltárán) maga Jézus Krisztus az, aki feláldozza önmagát, s nem másért, mint az Ószövetségben, a bűnökért. Ebbe a csodálatos szeretet cselekedetbe nem kell semmi olyat belekeverni, hogy Isten büntet, vagy örömét leli abban, hogy valakin végre kitöltheti haragját az emberek bűnei miatt, mert ez egy hamis Istenkép, melyet maga a gonosz alkotott meg azért, hogy hogy az emberek a keresztáldozat erejébe vetett hitét meggyengítse. Jézus Krisztus áldozata önkéntes és tiszta szeretetből történik, s azért szükséges, hogy az Atyát minden az emberek által elkövetett bűnért kiengesztelje.

Egy csodálatos átmenet az Ószövetségből az Újszövetségbe, a bűnök ugyanazok , a bűnbánat ugyanúgy szükséges, de a bűnökért mostantól nem az állat áldozat engeszteli ki Istent, hanem Jézus Krisztus egyetlen és tökéletes és örök áldozata. Keresztelő János Isten igazságosságát jeleníti meg, Jézus pedig az irgalmat hozza, mint ajándékot, s a kettő kéz öltve jár egymással.

Ha a kereszténységet meg szeretnénk érteni, akkor ezek ismerete elengedhetetlen. Az irgalom, az Újszövetség legfőbb üzenete is csak Isten igazságosságának fényében érthető meg

Ma arról, amiről Keresztelő szent János tanított nem szeretnek beszélni, születését mát nem ünnepli az Egyház úgy, ahogy régen. A tanításnak jószerivel már csak egyik fele juthat el az emberekhez: Isten irgalmas, s mivel a bűnökről és büntetésről szinte nincs is szó, így nincs mitől félni. A Tímóteusnak írt levél erről így szól: 3Lesz ugyanis idő, amikor az emberek nem viselik el az egészséges tanítást, hanem saját kívánságaik szerint seregszámra szereznek maguknak tanítókat, mert viszket a fülük; 4elfordítják fülüket az igazságtól, és átadják magukat a meséknek."

A mai próféták, elítélik és elvetik azt , amiről keresztelő szent János tanított. Isten nem haragszik, hanem csak szeret, Istent nem kell engesztelni, a pokolról szeretnék azt hinni , hogy nem létezik, mert nem fér össze egy szerető Isten képével-mondják. Ők a mai kor hamis prófétái, s ezzel az ideológiával készítik elő az Antikrisztus útját, akiről tudjuk, hogy a bűn embere. A bűn emberének útját pedig nem mással , mint a bűn elfogadtatásával lehet előkészíteni. Így válik egyre halványabbá Jézus kereszthalálának érdeme, mely egyedül képes az emberiségnek megadni az üdvösség ajándékát. Az ideológia önmagában, hogy Isten irgalmas, Krisztus helyettesítő áldozatának tana nélkül nem tudja az embereket üdvözíteni, mivel az irgalom és a szeretet a hamis próféták szerint nem más, mint hogy mindenkit állapotától függetlenül elfogadunk , nem említve nekik, hogy ez és ez az állapot Isten előtt bűn. Ugye érezzük, hogy az Isten eredeti tanítása mennyire ki van fordítva?

Keresztelő szent János fontos tanítást hagyott ránk és mindazt amit hirdetett, vérével pecsételte meg, vértanú lett Isten igazságért, mert a bűnösök az egészséges tanítást már abban a korban sem viselték el. Ismeretes ugyanis, hogy miután Heródesnek szóvá tette, hogy házasságtörésben él, Heródes felesége lefejeztette őt.

Fontos tehát, hogy Keresztelő szent Jánosról ne úgy gondolkodjunk, mint a letűnt korok elavult tanításait hirdető ószövetségi alakról, hanem úgy, mint az Isteni igazság legfőbb emberi hirdetőjétől és a Jézushoz vezető út tanításának legfőbb birtokosáról.

Ha Jézushoz szeretnénk menni vagy Jézus Krisztus második visszajövetelét várjuk, sohasem időszerűbbek a keresztelő szavai, mint ma.

Gyúljék tehát egy új világosság, melynél az emberiség megérti, hogy Jézushoz egyetlen út vezet, mégpedig a bűnbánat és a megtérés útja, úgy ahogyan ezt az Úr Krisztus útját előkészítő igaz próféta, keresztelő szent János hirdette.